ریزش زنبور عسل در مراتع با غالبیت بالا


در مورد ریزش زنبور عسل یک اصل همیشه وجود دارد و آن هم بحث وفاداری به گل در زنبور عسل است. معمولا زنبورعسل وقتی تصمیم میگیره روی یک گل فعالیت کنه تا حد ممکن سعی اش بر این است از یک گیاه شهد و گرده رو جمع آوری کنه و یا این که حداقل شهد و گرده این گیاه در کلنی غالب باشه.
در مورد یونجه این گیاه شهد خیلی خوب و گرده متوسط تا خوب داره که به لحاظ آمینواسید ایزولوسین کمی ضعیف است . این آمینواسید یکی از آمینواسیدهای ضروری زنبورعسل است که نقش مهمی در واکنش های ساختاری و آنزیمی زنبورعسل ایفا می کند.
این یکی از دلایل است که شما وقتی زنبورعسل رو در یک مرتع با غالبیت بالای یونجه مستقر می کنید همین یونجه تنها منبع گرده ای زنبور عسل میشود و معمولا میزان گرده گل های سایر گیاهان پایین است و به آن میزان مطلوب نیست. این باعث میشه که در طولانی مدت و در طی پرورش لاروها و .. مشکل اساسی در این زمینه شکل بگیره وزنبورها به اون لحاظ آمینواسیدی تامین نشوند. و این میشود یکی از دلایل ریزش ، چون گرده با کیفیت مطلوب ترکیبی در اختیار زنبورعسل قرار نگرفته است. البته این یکی از دلایل است.
از دلایل دیگر می تونیم به این اشاره کنیم زنبورعسل وقتی در یک مرتع با پوشش گیاهای گیاهان مولد شهد بسیار خوب مستقر میشه سعی اش اینه که ذخیره عسل داشته باشه و یه جورایی کارگرها و جریان شهد این فشار رو به ملکه میاره که سطح تخم ریزی رو کاهش بدهند و این کاهش تخم ریزی منجر میشه که زنبورهای کارگر جدیدی به کلنی به آن میزان فعالیت بالا در مرتع اضافه نشوند. و این هم می تونه یکی از دلایل دیگه باشه.
دلایل دیگر هم می تونه موثر باشه مثل گاها مسمومیت حاصل از سم پاشی ها با سموم پرخطر - مسمومیت های حاصل از کودهای شیمایی به خصوص فسفر و ازت و
...

منبع : استاد بهزاد رفاهی